Wydarzenia w roku szkolnym 2010/2011

EGZAMINY ZA NAMI

"Nauczyli mnie mnóstwa mądrości,

Logarytmów, wzorów i formułek,

Z kwadracików, trójkącików i kółek

Nauczali mnie nieskończoności.

/J. Tuwim, Nauka/

Właśnie minęły dwa najbardziej "gorące" tygodnie dla tegorocznych absolwentów. W ubiegłym tygodniu, 5 kwietnia, pisali swój pierwszy w życiu egzamin szóstoklasiści. W bieżącym tygodniu, w dniach 12 - 14 kwietnia, z egzaminacyjnymi testami zmagali się gimnazjaliści - uczniowie klas III.

Gorączkowe przygotowania trwały od wielu tygodni. Teraz jest już po wszystkim! Efekty? Zobaczymy... Na wyniki musimy poczekać do czerwca. Wszyscy mamy jednak nadzieję, że uczniowie spełnią pokładane w nich nadzieje.

PRZYGOTOWANIA DO BEATYFIKACJI JANA PAWŁA II

„A przecież nie cały umieram,To co we mnie niezniszczalne trwa!"/Tryptyk Rzymski, Jan Paweł II/

1 maja 2011 r. w Watykanie Ojciec Św. Benedykt XVI wyniesie na ołtarze naszego wielkiego Rodaka – Jana Pawła II. Nauczyciele i uczniowie naszej szkoły, która nosi wielkie i zaszczytne imię Jana Pawła II, czują zarówno obowiązek, jak i wewnętrzną potrzebę duchowego przygotowania się do tego wydarzenia. Już od Środy Popielcowej odbywają się cotygodniowe apele. Wspólne rozważania dotyczą przesłania „Dekalogu Jana Pawła II”, które zostawił nam Papież – Polak podczas IV Pielgrzymki do Polski 1991 r.

1 kwietnia, w przeddzień rocznicy śmierci naszego Patrona uczniowie gimnazjum przygotowali w szkole uroczystą akademię poświęconą postaci Wielkiego Polaka. W sobotę, 2 kwietnia w godzinach wieczornych społeczność szkolna oraz liczni parafianie uczestniczyli w czuwaniu modlitewnym w Kościele Parafialnym w Rabie Niżnej w 6 rocznicę śmierci. Poprzez przypomnienie słów Ojca Św., pokazy multimedialne, śpiew i modlitwę powracaliśmy pamięcią do życia i śmierci Jana Pawła II. O godz. 21. 37 głosem dzwonów zakończyliśmy nasze spotkanie.

ZAKOŃCZENIE PROJEKTU: SPOTKANIA Z JANEM PAWŁEM II

SPOTKANIA uczniów ZPO w Rabie NiżnejZ JANEM PAWŁEM II…

Zakończyliśmy realizację projektu „Spotkania z Janem Pawłem II” współfinansowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego oraz przy wsparciu Gminy Mszana Dolna i Stowarzyszenia „Piękna Ziemia Gorczańska”.

W ramach projektu we wrześniu odbył się cykl apeli i lekcji wychowawczych, których tematem były miejsca w Małopolsce szczególnie związane z postacią Jana Pawła II oraz Jego nauczanie. Apele były przygotowaniem uczniów do wycieczek edukacyjno – krajoznawczo – turystycznych: „Wędrowanie śladami Jana Pawła II po Gorcach i Beskidzie Wyspowym” oraz „Małopolska Jana Pawła II”

W dniach 16 – 21. 09. 2010 r. uczniowie klas pierwszych gimnazjum zdobyli Luboń, drugoklasiści – Turbacz, zaś klasy trzecie wspinały się na Lubogoszcz. Ponieważ dopisała pogoda, piesze wycieczki należą do niezwykle udanych, a uczniowie bardzo mile je wspominają i wciąż dopytują się o kolejne. Chyba połknęli turystycznego bakcyla! Oto jak drugoklasiści piszą o dwudniowej pieszej wycieczce na Turbacz:

„W dniach 20 – 21 września odbyła się wycieczka klas drugich. Prowadziła ona do schroniska PTTK na Turbaczu. Wszyscy martwiliśmy się o pogodę, gdyż ostatnie dni były deszczowe. Na szczęście, już z samego rana wiadomo było, że nic nam tej wędrówki nie zepsuje. Autobusem pojechaliśmy do Lubomierza, skąd rozpoczęła się nasza piesza wyprawa Szlakiem Papieskim w Gorcach.

Pierwszym przystankiem na trasie była apierówka, gdzie zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie. Idąc z zapałem i w szybkim tempie (no i niemałym błocie) przez las, podziwialiśmy przyrodę i słuchaliśmy śpiewu ptaków. Po kilku wyczerpujących godzinach marszu dotarliśmy do kolejnego przystanku – kapliczki Bulandowej na Jaworzynie Kamienickiej, skąd rozlegał się wspaniały widok na Dolinę Kamienicy, Beskid Wyspowy oraz Sądecki. Od kapliczki pozostała nam jeszcze około godzina marszu na Turbacz. Podziwialiśmy przepiękne polany i łąki porośnięte wysokimi trawami – miętlicą pospolitą oraz wiechliną. Droga prowadziła przez polanę Grobowską, skąd rozlegał się widok na Kotlinę Nowotarską oraz łańcuch Tatr – widoki były niesamowite, bo niebo było szafirowe, a Tatry wyraziste i blisko nas. Minęliśmy Dolinę Łopusznej oraz zrobiliśmy sobie odpoczynek na Hali Długiej. Widać było z tego miejsca Tatry i Jezioro Czorsztyńskie. Sami nie wiedzieliśmy kiedy i znaleźliśmy się u celu.

W schronisku przydzielono nam pokoje i zaraz potem już wiedzieliśmy, że ta noc nie będzie spokojna!  O 20.00 odbyło się ognisko. Piekliśmy kiełbasę i wspólnie śpiewaliśmy wesołe piosenki przy akompaniamencie gitary p. M. Keniga. Do pokojów wróciliśmy weseli i pojedzeni. Gdy znudziliśmy się spokojnym siedzeniem, zaczęliśmy odwiedzać się nawzajem, co raczej nie spodobało się naszym opiekunom.  Była to nasza pierwsza i zarazem ostatnia noc w tym miejscu, więc nie zabrakło także pasty i żartów. Po kilkakrotnych interwencjach nauczycieli (ostatnia o 5.00) postanowiliśmy pójść spać. Już jednak o 6.00 „wyspani i wypoczęci” byliśmy gotowi, by powrócić na szlak. Po zjedzeniu śniadania wyruszyliśmy w drogę powrotną przez Dolinę Obidowiec i Stare Wierchy do Olszówki.

Wycieczka bardzo nam się podobała i, mimo obolałych nóg, po raz kolejny przekonaliśmy się, że warto się trochę pomęczyć, by zobaczyć nasze piękne polskie góry.” /A. Nawieśniak, J. Wacławik – kl. II b/

Celem wycieczek autokarowych było pokazanie uczniom miejsc w naszym województwie, które szczególnie mocno związane są z postacią naszego Patrona. Gimnazjaliści i uczniowie klas V – VI szkoły podstawowej wyruszyli do Wadowic, Krakowa, Zakopanego i Ludźmierza. We wszystkich tych miastach, prowadzeni przez wykwalifikowanych przewodników, zwiedzali miejsca, w których kiedyś przebywał Jan Paweł II.

Uczniowie mogli zobaczyć m.in. rodzinny dom Wojtyłów w Wadowicach, kościół – Bazylikę Mniejszą pw. Ofiarowania Najświętszej Maryi Panny, w którym przyszły Papież został ochrzczony, dom na ul. Tynieckiej 10 w Krakowie, gdzie wiele lat temu Karol Wojtyła rozpoczynał swoją przygodę z Krakowem i gdzie podejmował najważniejsze decyzje dotyczące swojej przyszłości. W krakowskim Pałacu Biskupim obejrzeli słynne papieskie okno „od kuchni” oraz … spotkali się z wieloletnim sekretarzem i przyjacielem Jana Pawła II – ks. Kardynałem Stanisławem Dziwiszem. W Zakopanem i Ludźmierzu zwiedzili ulubione miejsca naszego Patrona. Przy okazji zobaczyć mogli wiele pamiątek po Ojcu Świętym, w tym Jego szkolne świadectwa (piątki z góry na dół!) oraz posmakować najbardziej znanych w świecie wadowickich kremówek.

Wszyscy wrócili do domu mądrzejsi o sporo szczegółów z życia Papieża – Polaka, ale i bardzo zadowoleni, o czym świadczą wypowiedzi:

„Wycieczka była pełna wrażeń i przeżyć, a jednocześnie zadumy i refleksji. To, co usłyszeliśmy od pani przewodnik, daje wiele do myślenia – wiek, w jakim jesteśmy to wiek, kiedy podejmujemy najważniejsze decyzje w naszym życiu. Już powinniśmy myśleć o naszej przyszłości, o tym, kim tak naprawdę chcielibyśmy być i co w życiu robić. To właśnie tam – w Krakowie Jan Paweł II postanowił, że wstąpi do seminarium duchownego i będzie pomagał w ten sposób ludziom. To była najważniejsza decyzja, która zaważyła na Jego dalszym życiu i zaprowadziła Go do Rzymu.”

„To była bardzo udana wycieczka, która z pewnością przybliżyła nam postać naszego Patrona i która na długo pozostanie w naszej pamięci.”

16 X 2010 r. w 32 rocznicę wyboru Papieża Jana Pawła II na Stolicę Piotrową odbył się III Ogólnoszkolny Dzień Papieski. Hasłem tegorocznego Dnia Papieskiego było: „Jan Paweł II – odwaga świętości”.  Na naszej uroczystości obecnych było ponad 400 uczniów wraz z opiekunami – nauczycielami,  dyrektorzy szkół z terenu Gminy, p. M. Twaróg - wizytator KO w Krakowie, wielu rodziców i mieszkańców Raby Niżnej i Olszówki. Formuła obchodów Ogólnoszkolnego Dnia Papieskiego pozostała prawie niezmieniona. Uczniowie rywalizowali w 4 konkurencjach: konkursie plastycznym, literackim, multimedialnym oraz konkursie piosenki oazowej. Do udziału zgłosiły się wszystkie szkoły z terenu naszej gminy, a poziom konkursów był bardzo wysoki, znacznie wyższy niż w latach poprzednich. Zwycięzcy konkursów otrzymali cenne nagrody ufundowane przez Gminę Mszana Dolna. Wszyscy uczestnicy i sympatycy mogli dodatkowo osłodzić sobie ten dzień, a to za sprawą naszych drogich Mam, które przyniosły pyszne ciasta, specjalnie na tę okoliczność… Dla biorących udział w konkursach przygotowaliśmy też poczęstunek i ciepłą herbatę. Obchody III Ogólnoszkolnego Dnia Papieskiego zakończyliśmy Mszą św. odprawioną przez Księży Proboszczów z Raby i Olszówki w intencji rychłej beatyfikacji Sługi Bożego Jana Pawła II.

W ramach projektu uczniowie pojechali również do Doliny Chochołowskiej, gdzie co roku 4 listopada z okazji imienin Patrona odbywa się spotkanie szkół należących do Stowarzyszenia Szkół im. Jana Pawła II Archidiecezji Krakowskiej.

Realizacja projektu przyniosła sporo korzyści. Dzięki wspólnym działaniom uczniowie utrwalili biografię Jana Pawła II, poznali fragmenty z Jego nauczania, poznali miejsca w Małopolsce szczególnie związane z postacią Patrona, uwrażliwili się na piękno przyrody, wzmocnili więź ze środowiskiem lokalnym i poczucie przynależności do swojego regionu oraz postawę Polaka – patrioty, nauczyli się samodzielnie planować i współorganizować swoje działania  na rzecz szkoły, nauczyli się pracować w zespole (organizacja Dnia Papieskiego), umocnili więzi w zespołach klasowych i rówieśniczych (wspólne wycieczki i wyjazdy). Wszyscy zgodnie stwierdzają, że warto uczestniczyć w podobnych działaniach.

Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy wspierali nas i wspierają w realizacji projektu.

/R. Jakubiak/

UROCZYSTE OTWARCIE WYSTAWY

" O pamięć, nie o zemstęproszą nasze cienie.Los nasz dla was przestrogąma być nie legendąJeśli ludzie zamilkną,Głazy wołać będą..."

/F. Fenikowski, W hołdzie poległym partyzantom/

W dniu 4 listopada 2010 r. w naszej szkole odbyło się uroczyste otwarcie wystawy zdjęć i pamiątek z okresu II wojny światowej pt; „Udział polskich sił zbrojnych w II wojnie światowej z uwzględnieniem walczących oddziałów Armii Krajowej". Przedsięwzięcie doszło do skutku dzięki ogromnemu zaangażowaniu pana Stanisława Pankowskiego – kapitana AK, pseud. „Żbik”, który był pomysłodawcą, inicjatorem i głównym „motorem” uroczystości oraz przy wsparciu Wójta Gminy pana Tadeusza Patality. Zdjęcia i eksponaty na wystawę pochodzą ze zbiorów Muzeum Armii Krajowej w Krakowie, Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej, oddział w Bielsku – Białej oraz ze zbiorów prywatnych pana Stanisława Pankowskiego.

Uroczystość rozpoczęła dyrektor ZPO w Rabie Niżnej, która powitała zebranych gości: przedstawicieli lokalnych władz samorządowych z Wójtem Gminy – Panem Tadeuszem Patalitą na czele, przedstawicieli Rady Gminy Mszana Dolna, dyrektorów szkół gminnych, księdza proboszcza Mariana Krzystka, Żołnierzy Armii Krajowej – p. Stanisława Pankowskiego, p. Jana Dąmbrowskiego, bardzo licznie przybyłych gości z Bielska – Białej z przedstawicielami Rady Miasta Bielsko – Biała: Piotrem Kenigiem i Romanem Matyją, członków Koła Seniora przy Osiedlowym Centrum Kultury „Aleksander” w Bielsku – Białej z panem Marianem Gumułą – przewodniczącym Zarządu na czele, zespół artystyczny „Beskidzianki Plus” działający przy OCK z opiekunem p. Henrykiem Nalepą – prezesem Beskidzkiej Spółdzielni Mieszkaniowej, mieszkańców Raby Niżnej, nauczycieli i uczniów szkoły.

Następnie głos zabrał Wójt Gminy – pan Tadeusz Patalita. Podziękował panu S. Pankowskiemu za inicjatywę i zaangażowanie w organizację wystawy, która – gromadząc fotosy oraz mnóstwo pamiątek pochodzących z okresu II wojny światowej – przybliża, zwłaszcza dzieciom i młodzieży, czasy niezwykle trudne dla naszego narodu, bohaterstwo i męstwo naszych przodków, którzy walczyli i umierali za to, abyśmy my teraz mogli żyć w wolnej Polsce. Pamięć o tamtych czasach jest naszym obowiązkiem, bo – jak powiedział Norman Davis, historyk – „Aby człowiek wiedział, dokąd idzie, musi wiedzieć, skąd przychodzi. Naród bez historii błądzi jak człowiek bez pamięci”.

W dalszej części zgromadzeni wysłuchali wspomnień pana Stanisława Pankowskiego, który w okresie II wojny światowej przebywał przez pewien czas w tych okolicach, należał do Oddziału „Adama” działającego pod Luboniem, brał udział w akcjach organizowanych przez partyzantów na terenie Mszany Dolnej i okolic.

Zespół artystyczny „Beskidzianki Plus” zaprezentował program artystyczny pt. „Bigos historyczny”, na który składały się piosenki partyzanckie oraz pieśni i wiersze patriotyczne z okresu od I wojny światowej po czasy współczesne, był swoistą lekcją historii. W pieśniach i poezji jak w lustrze odbiły się losy polskiego narodu. Dziś często nie zdajemy sobie sprawy, jak ogromne problemy stały przed Polakami. Warto więc, zwłaszcza w tych listopadowych dniach, w przeddzień kolejnej rocznicy odzyskania niepodległości, zwrócić się wdzięczną myślą ku naszym przodkom, wspomnieć, jak z patriotyzmu i entuzjazmu, z walki, idei i marzeń wyłoniła się Polska.

Na zakończenie Wójt Gminy i Dyrektor Szkoły złożyli podziękowania osobom zaangażowanym w organizację wystawy oraz przekazali zaproszonym gościom pamiątki z pobytu w gościnnej Gminie Mszana Dolna. Po części oficjalnej był czas na wspólne oglądanie wystawy oraz „rozmowy przy stole”. Czas minął szybko i przyjemnie.

Dziękujemy wszystkim, którzy zaszczycili swoją obecnością naszą skromną uroczystość. Jednocześnie zachęcamy do obejrzenia wystawy, która pozostanie w naszej szkole do 10 listopada 2010 r.

/R. Jakubiak/

IMIENINY PATRONA W DOLINIE CHOCHOŁOWSKIEJ

Dnia 4listopada 2010 roku odbyła się wycieczka uczniów naszego gimnazjum do Doliny Chochołowskiej. Co roku szkoły należące do Stowarzyszenia Szkół im. Jana Pawła II Archidiecezji Krakowskiej spotykają się tam, by wspólnie świętować imieniny Patrona (4 listopada – Karola). W tym roku naszą szkołę reprezentowali przedstawiciele wszystkich klas oraz nauczyciele: pani Lucyna Ślósarz, pani Maria Sławecka, s. Barbara Madej, pan Marek Kenig oraz pan Robert Sławecki.

Wyruszyliśmy spod szkoły o godzinie 8.30. Na miejsce dotarliśmy ok godz. 10. Następnie wyruszyliśmy w drogę do schroniska im. Jana Pawła II. W czasie wędrówki podziwialiśmy piękny górski krajobraz. Po półtora godzinnym marszu dotarliśmy na miejsce, gdzie o godz. 12.00 odbyła się Msza Św. Po Mszy nasza szkoła jako jedna z ostatnich dotarła na posiłek. Po posiłku ruszyliśmy w drogę powrotną. Do parkingu dotarliśmy w dość krótkim czasie. Przed odjazdem kupiliśmy sobie tradycyjne góralskie oscypki. W powrotnej drodze w autobusie była cisza( przez chwilę), ponieważ wszyscy byliśmy wykończeni.

Wycieczka była bardzo udana. Do domu wróciliśmy bardzo szczęśliwi i bardzo zmęczeni. Za rok chętnie powtórzymy tę eskapadę.

/A. Nawieśniak, D. Nawara – kl. II b/

III OGÓLNOSZKOLNY DZIEŃ PAPIESKI

W dniu 16 X 2010 r. obchodziliśmy w naszej szkole III Ogólnoszkolny Dzień Papieski. Hasłem tegorocznego Dnia Papieskiego było: „Jan Paweł II – odwaga świętości”. Ponieważ organizacja tej uroczystości była częścią większego projektu współfinansowanego przez Województwo Małopolskie, tematem dodatkowym były również: „Miejsca w Małopolsce związane z Janem Pawłem II”.

Nagrody i wyróżnienia w konkursie literackim:

- I m. - Claudia Kuczaj - Gimnazjum nr 4 w Mszanie Górnej

- II m. - Edyta Szczypka - Gimnazjum nr 2 w Kasince Małej

- III m. - Agnieszka Nawieśniak - Gimnazjum nr 3 w Rabie Niżnej

- I wyróżnienie: Angelika Dawiec - Gimnazjum nr 4 w Mszanie Górnej

- II wyróżnienie – Joanna Szczypka – Gimnazjum nr 2 w Kasince Małej

2) w kategorii kl. IV – VI szkoły podstawowej:

- I m. – brak (wybrana przez komisję praca okazała się plagiatem)

- II m. – Justyna Nowak – SP nr 1 w Lubomierzu

- III m. – Weronika Pietrzak – SP w Kasinie Wielkiej

3) w kategorii kl. I – III szkoły podstawowej:

- I m. – brak (wybrana przez komisję praca okazała się plagiatem)

- II m. – Marek Krzysztof – SP nr 2 w Lubomierzu

- III m – Wojciech Wojtyczka – SP nr 1 w Lubomierzu

- I wyróżnienie – Marcin Żądło – SP nr 3 w Kasince Małej

- II wyróżnienie – Jacek Niedojad – SP nr 2 w Mszanie Górnej

Nagrody i wyróżnienia w konkursie plastycznym:

- I m. – Agnieszka Nawieśniak – Gimnazjum nr 3 w Rabie Niżnej

- I m. – Marzena Żmuda – SP w Olszówce

- II m. – Natalia Fudala – SP w Olszówce

- III m. – Aneta Stożek, Adrian Wydra – SP nr 3 w Kasince Małej

Nagrody i wyróżnienia w konkursie piosenki oazowej:

1) w kategorii gimnazjum – zespoły:

- I m. – Dominika Marciniak – SP nr 2 w Kasince Małej

- II m. – Dorota potaczek – SP w Łostówce

- III m. – Marzena Żmuda – SP w Olszówce

Wszystkim przybyłym na naszą uroczystość serdecznie dziękujemy, mając nadzieję, że miło i sympatycznie spędzili to sobotnie przedpołudnie w progach naszej szkoły.

DALSZE WĘDROWANIE ŚLADAMI JANA PAWŁA II

"A PO MATURZE CHODZILIŚMY NA KREMÓWKI..."

Dnia 29 września 2010r. odbyła się wycieczka autokarowa  kl. II gimnazjum w Rabie Niżnej „Śladami Jana Pawła II” do Kalwarii Zebrzydowskiej i Wadowic. Opiekunami wycieczki byli  pani R. Jakubiak, pani B. Oleksy, pan J. Prośniak i pan M. Gacek. Wyruszyliśmy spod szkoły o godzinie 8.00. Pogoda nie dopisała, ale humory mieliśmy wspaniałe.

Wkrótce dotarliśmy do Kalwarii, gdzie z przewodnikiem rozpoczęliśmy zwiedzanie Sanktuarium Pasyjno – Misyjnego. Podziwialiśmy tu architekturę i zdobienia w stylu barokowym. W klasztorze znajduje się wiele zdjęć z pielgrzymek Karola Wojtyły, który często jako młody chłopak, a później biskup, kardynał i Papież odwiedzał tę miejscowość. Przewodnik opowiedział nam wiele ciekawostek o Papieżu Polaku i o samym sanktuarium.

Gdy zwiedziliśmy Kalwarię Zebrzydowską, pojechaliśmy do pobliskich Wadowic, czyli miejsca narodzin Lolka. Tam najpierw odwiedziliśmy Bazylikę Mniejszą pw. Ofiarowania Najświętszej Maryi Panny. Jest to miejsce, gdzie mały Karol został ochrzczony i gdzie przyjął I Komunię Świętą. Potem zobaczyliśmy, jak wyglądał dom rodzinny Wojtyłów i zwiedziliśmy miejskie muzeum, a nim wystawę pt. „Wadowice Karola Wojtyły”. Obejrzeliśmy wiele pamiątek po Ojcu Świętym, m.in. metrykę chrztu oraz szkolne świadectwa (piątki z góry na dół!). Sporo też dowiedzieliśmy się o tym, jak wyglądało życie w Wadowicach oraz samo miasto w czasach, kiedy żył tu Karol Wojtyła.

W rynku mieliśmy trochę wolnego czasu, każdy mógł coś zjeść i kupić sobie pamiątki oraz słynne wadowickie kremówki (niestety, cukiernia Karola Hagenhubera, do której na kremówki chodził po maturze Jan Paweł II już nie istnieje; w budynku mieści się teraz oddział jednego z banków).

Na samym końcu zobaczyliśmy kościół św. Piotra Apostoła, który pięknie się prezentował zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz. Świątynia zbudowana została przez wadowiczan w latach 1986-1991 jako wotum wdzięczności Bogu za wybór Ojca Świętego Jana Pawła II i cudowne ocalenie Go z zamachu na Placu Św. Piotra. Przy tym właśnie kościele znajduje się też piękny ogród z górą Golgotą, z której rozlegał się piękny widok na całą okolicę.

Do domów wracaliśmy zmęczeni, ale pewni, że Jan Paweł II to wspaniały Polak  oraz że my jako jego rodacy powinniśmy wiedzieć o nim jak więcej.

/Jakub Wacławik, kl. II b/

WYPRAWA KLAS 1 – 3 NA GÓRĘ POTACZKOWĄ

Dnia 24.09.2010. r. klasy 1, 2 i 3 pod opieką wychowawców: p. Zofii Piekarczyk, p. Marii Nawieśniak i p. Emilii Gibadło udały się na wycieczkę pieszą na Górę Potaczkową.

Ze szkoły wyruszyliśmy pełni energii i werwy o godz. 9.00. Trasa wiodła przez osiedle Krupówki oraz pola, łąki, lasy i doliny. Przeskakiwaliśmy z górki na górkę, z pagórka na pagórek i podziwialiśmy piękno krajobrazu Beskidu Wyspowego oraz Gorców. Mieliśmy możliwość zobaczenia rolników przy pracy na roli. Przechodząc przez gęstwiny lasu, dzieci podziwiały przepiękne okazy runa leśnego i zapierające dech w piersiach pałace mrówek. Chłopcom udało się również znaleźć okazy grzybów. Na trasie naszej wycieczki co pewien czas nasz fotograf - p. M. Nawieśniak - utrwalał najciekawsze momenty oraz przepiękne krajobrazy Beskidu Wyspowego i Gorców. Przy pięknej, słonecznej pogodzie widoczność była niesamowita. Panorama ta rozciągała się i było widać: Luboń Wielki, Szczebel, Śnieżnicę, Turbacz i całe pasmo Gorców. Dzieci miały okazję zobaczyć sąsiadujące z Rabą Niżną miejscowości, tj.: Podobin, Rabkę – Zaryte, Olszówkę, Glisne, Kasinkę Małą, Niedźwiedź i Porębę. Dotarłszy do celu naszej wycieczki czyli na szczyt Góry Potaczkowej, na którym wznosi się milenijny krzyż, byliśmy bardzo szczęśliwi . Na miejscu zmęczeni ale bardzo zadowoleni odpoczywaliśmy, jedliśmy i podziwialiśmy jesienne widoki naszej przepięknej okolicy. Chłopcy zorganizowali mecz w piłkę nożną i przy okazji chwytaliśmy ostatnie promienie jesiennego słońca. Przed zejściem z Góry Potaczkowej wszyscy razem pomodliliśmy się przy krzyżu i zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia.

Szczęśliwi i pełni wrażeń wracaliśmy w podskokach do szkoły, nie czując już zmęczenia. Wycieczka była bardzo udana. Do szkoły przybyliśmy po godz. 13.00. Uradowane i pełne szczęścia dzieci od razu dzieliły się wrażeniami ze swoimi rodzicami. Już czekają na następną wyprawę. Gdzie tym razem? Zobaczymy?!

/E. Gibadło/

WĘDROWANIE ŚLADAMI JANA PAWŁA II – CIĄG DALSZY

Dnia 21 września 2010 r. klasy III ab udały się na wycieczkę Szlakiem Papieskim po Krakowie. Naszą przygodę rozpoczęliśmy ok. 8.30, kiedy wyruszyliśmy spod szkoły. Zarówno pogoda, jak i humory dopisywały, więc zapowiadał się bardzo miły dzień.

Po dotarciu do Krakowa spotkaliśmy się z nasza panią przewodnik i razem udaliśmy się na ulicę Tyniecką 10. Nasze zwiedzanie rozpoczęło się w miejscu, gdzie wiele lat temu Karol Wojtyła rozpoczynał swoją przygodę z Krakowem. Pod domem, w którym kiedyś mieszkał nasz Patron, pani przewodnik opowiadała nam o jego młodzieńczych latach. O ważnych decyzjach, którym musiał stawić czoła i o ciężkich próbach, którym był poddawany. Potem podziwialiśmy piękny kościół pw. św. Stanisława Kostki, z którym młody Karol był silnie związany.

Następnie udaliśmy się do Pałacu Biskupiego przy ul. Franciszkańskiej 3. To tam w okresie II wojny światowej kardynał Adam Sapieha przygarnął swoich młodych księży, m.in. Karola Wojtyłę. Naszym głównym celem było tu zobaczenie słynnego „okna papieskiego” „od kuchni”, z którego w czasie pielgrzymek do ojczyzny Jan Paweł II pozdrawiał tysiące młodych ludzi przybyłych tu na spotkanie z nim. Przechadzając się po obszernych komnatach pałacu, nie zdawaliśmy sobie jeszcze sprawy z tego, co nas czeka. Otóż mieliśmy zaszczyt spotkania się i krótkiej rozmowy z ks. kard. S. Dziwiszem. Oczywiście zrobiliśmy sobie też pamiątkowe zdjęcia.

Kolejnym punktem wycieczki był kościół oo. Franciszkanów i kościół św. Anny, miejsca, z którymi nasz Patron był mocno związany, gdzie modlił się, uczestniczył w Eucharystii, a potem sam odprawiał Msze św. W drodze na Wawel wstąpiliśmy jeszcze do Centrum Jana Pawła II, gdzie obejrzeliśmy zdjęcia, szkolne świadectwa i różne pamiątki związane z Ojcem Świętym.

Następny punkt programu – Wawel. Zwiedziliśmy katedrę, groby królewskie, wyszliśmy na wieżę do Dzwonu Zygmunta. Mieliśmy też okazję być w krypcie św. Leonarda, gdzie swoją pierwszą mszę odprawił ks. Karol Wojtyła.

Po obchodzie Wawelu ruszyliśmy w kierunku Rynku i MacDonalda, ponieważ byliśmy już bardzo zmęczeni i głodni. W planach mieliśmy jeszcze Cmentarz Rakowicki, gdzie spoczywają rodzice i brat Jana Pawła II oraz krótki pobyt w niedalekiej Niegowici, pierwszej parafii młodego księdza Karola Wojtyły. Niestety, z powodu ogromnych krakowskich korków nie udało nam się w pełni zrealizować naszych zamierzeń.

Wycieczka była pełna wrażeń i przeżyć, a jednocześnie zadumy i refleksji. To, co usłyszeliśmy od pani przewodnik, daje wiele do myślenia – wiek, w jakim jesteśmy to wiek, kedy podejmujemy najważniejsze decyzje w naszym życiu. Już powinniśmy myśleć o naszej przyszłości, o tym, kim tak naprawdę chcielibyśmy być i co w życiu robić. To właśnie tam – w Krakowie Jan Paweł II postanowił, że wstąpi do seminarium duchownego i będzie pomagał w ten sposób ludziom. To była najważniejsza decyzja, która zaważyła na Jego dalszym życiu i zaprowadziła Go do Rzymu.

„Patrzę jeszcze stąd na Kraków, na ten Kraków, w którym każdy kamień i każda cegła jest mi droga…” – tymi słowami Ojciec Święty żegnał Kraków. I my też, ponieważ nie chcieliśmy jeszcze odjeżdżać. To była bardzo udana wycieczka, która z pewnością przybliżyła nam postać naszego Patrona i która na długo pozostanie w naszej pamięci.

/P. Baran, E. Gackowiec, A. Kowal - kl. III a/

WĘDROWANIE ŚLADAMI JANA PAWŁA II

W ramach realizacji projektu współfinansowanego przez Województwo Małopolskie oraz Gminę Mszana Dolna gimnazjaliści wędrowali po okolicznych górach szlakami Patrona – Jana Pawła II.

Uczniowie klas pierwszych zdobyli Luboń, drugoklasiści – Turbacz, zaś klasy trzecie wspinały się na Lubogoszcz. Oto, jak wspominają wędrówki:

„Dnia 16 września klasy trzecie pod opieką nauczycieli: pana R. Sławeckiego, p. B. Dziwisz, p. S. Zając i p. U. Baniowskiej udały się na pieszą wędrówkę Szlakiem Papieskim na szczyt góry Lubogoszcz. Spod szkoły wyruszyliśmy autobusem, który dowiózł nas do Kasinki Małej, skąd czarnym szlakiem udaliśmy się do schroniska. Tam mieliśmy krótki odpoczynek. Cała grupa zebrała się przy ognisku, na którym piekliśmy kiełbaski oraz chleb. Po posiłku ruszyliśmy w dalszą drogę, aby zdobyć szczyt. Podejście okazało się dość trudne, jednak nasza grupa poradziła sobie i szczęśliwie dotarła do celu. Tam koło Krzyża, który w sierpniu został zamontowany i poświęcony, zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie. Po krótkim odpoczynku udaliśmy się w drogę powrotną. Wycieczka była męcząca, ale udana i bardzo ciekawa.”

/uczniowie kl. III ab/

„Również 16 IX 2010 roku odbyła się w piesza wycieczka na Luboń Wielki Szlakiem Papieskim, w której wzięli udział uczniowie klas pierwszych. Opiekunami wycieczki byli: pani D. Węgielska, p. M. Sławecka, p. M. Gacek, p. J. Prośniak. Wyruszyliśmy o godzinie 9.00 z Zarytego niebieskim szlakiem. Szczyt zdobyliśmy około południa. Poniżej schroniska rozpaliliśmy ognisko i smażyliśmy kiełbaski. Kiedy już wszyscy się najedli, wyruszyliśmy dalej szlakiem przez Wielką Polanę w stronę Skomielnej Białej. Po drodze spotkaliśmy polne zające, dwie żmije i jednego padalca. Pomodliliśmy się w miejscu, gdzie rozbił się samolot i złożyliśmy kwiaty pod krzyżem upamiętniającym tę tragedię. Na parking w Skomielnej Białej dotarliśmy o piętnastej, gdzie czekał na nas szkolny autobus. Wycieczkę zaliczamy do niezwykle udanych.” /uczniowie kl. I ab/

Pierwszym przystankiem na trasie była Papieżówka, gdzie zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie. Idąc z zapałem i w szybkim tempie (no i niemałym błocie) przez las, podziwialiśmy przyrodę i słuchaliśmy śpiewu ptaków. Po kilku wyczerpujących godzinach marszu dotarliśmy do kolejnego przystanku – kapliczki Bulandowej na Jaworzynie Kamienickiej, skąd rozlegał się wspaniały widok na Dolinę Kamienicy, Beskid Wyspowy oraz Sądecki. Od kapliczki pozostała nam jeszcze około godzina marszu na Turbacz. Podziwialiśmy przepiękne polany i łąki porośnięte wysokimi trawami – miętlicą pospolitą oraz wiechliną. Droga prowadziła przez polane Grobowską, skąd rozlegał się widok na Kotlinę Nowotarską oraz łańcuch Tatr – widoki były niesamowite, bo niebo było szafirowe, a Tatry wyraziste i blisko nas. Minęliśmy Dolinę Łopusznej oraz zrobiliśmy sobie odpoczynek na Hali Długiej. Widać było z tego miejsca Tatry i Jezioro Czorsztyńskie. Sami nie wiedzieliśmy kiedy i znaleźliśmy się u celu.

W schronisku przydzielono nam pokoje i zaraz potem już wiedzieliśmy, że ta noc nie będzie spokojna. O 20.00 odbyło się ognisko. Piekliśmy kiełbasę i wspólnie śpiewaliśmy wesołe piosenki przy akompaniamencie gitary p. M. Keniga. Do pokojów wróciliśmy weseli i pojedzeni. Gdy znudziliśmy się spokojnym siedzeniem, zaczęliśmy odwiedzać się nawzajem, co raczej nie spodobało się naszym opiekunom: p. B. Oleksy, p. M. Sławeckiej, p. M. Nawieśniak, p. R. Sławeckiemu, p. J. Prośniakowi i p. M. Kenigowi. Była to nasza pierwsza i zarazem ostatnia noc w tym miejscu, więc nie zabrakło także pasty i żartów. Po kilkakrotnych interwencjach nauczycieli (ostatnia o 5.00) postanowiliśmy pójść spać. Już jednak o 6.00 „wyspani i wypoczęci” byliśmy gotowi, by powrócić na szlak. Po zjedzeniu śniadania wyruszyliśmy w drogę powrotną przez Dolinę Obidowiec i Stare Wierchy do Olszówki.

/A. Nawieśniak, J. Wacławik – kl. II b/

E – LEARNING BEZ TAJEMNIC

W klasach pierwszych naszego gimnazjum rusza e - Akademia Przyszłości!!

Do wprowadzenia projektu w szkole nauczyciele przygotowywali się już w czasie wakacji. Ostatnie dni sierpnia spędzili bardzo pracowicie, biorąc udział w trzydniowych warsztatach szkoleniowych e- Akademii Przyszłości – projektu realizowanego przez WSiP, a współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Celem tych warsztatów było, jak najlepsze przygotowanie nauczycieli do kształtowania kompetencji kluczowych gimnazjalistów poprzez wykorzystanie Internetu i specjalnie do tego stworzonej platformy .

Do Warszawy przyjechali nauczyciele z całej Polski, którzy uczą języka angielskiego i przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Nasza szkoła, zakwalifikowana jako jedyna z powiatu limanowskiego,  reprezentowana była przez panie: Stanisławę Zając – szkolnego koordynatora projektu, Marię Sławecką, Joannę Madzulę, Urszulę Baniowską, Barbarę Oleksy i Dorotę Wegielską, Jadwigę Świder – pedagoga szkolnego oraz pana Adama Chrustka – informatyka.

Program zajęć obejmował praktyczne ćwiczenia z zakresu wykorzystania platformy i jednostek e-learningowych. Przedstawione zostały również sposoby aktywizacji uczniów poprzez udział w Szkolnych Grupach Wyrównawczych, Wirtualnych Kołach Naukowych czy zadaniach wykonywanych metodą projektów.

Ponadto wszyscy nauczyciele biorący udział w  programie dostali netbooki , które będą wykorzystywali w pracy z uczniami przez następne trzy lata, aż do końca rku szkolnego 2012/2013.

Warsztaty  e- Akademii Przyszłości były interesujące, ponieważ prowadzący przedstawili nowoczesne metody nauczania z wykorzystaniem komputera i Internetu. Pozostało nam tylko wprowadzić je w życie i czekać na rezultaty. Czy e-learning sprawdzi się w Gimnazjum nr 3 im. Jana Pawła II w Rabie Niżnej? Na to pytanie pełną odpowiedź uzyskamy dopiero w 2013 roku, ale częściowe wyniki poznamy już w czerwcu 2011r. Mamy nadzieję, że będą wysokie, a nowe, atrakcyjne metody nauczania pomogą naszym uczniom w rozwoju ich zdolności i zapewnią im jak najlepsze funkcjonowanie w nowoczesnym społeczeństwie. /mgr Dorota Węgielska/

WITAMY W NOWYM ROKU SZKOLNYM!

1 września 2010 r. uroczystą akademią i mszą św. rozpoczęliśmy nowy rok szkolny 2010/2011. W czasie uroczystości Pani dyrektor R. Jakubiak powiedziała:

Szanowni Nauczyciele, szanowni rodzice, drodzy uczniowie!

W biblijnej księdze Koheleta czytamy: „Wszystko ma swój czas. I jest wyznaczona godzina na wszystkie sprawy pod niebem”. Dzisiaj należy powiedzieć: Był czas na letni wypoczynek, na wakacyjne wędrówki i przygody; teraz nadszedł czas, by rozpocząć nowy rok szkolny.

Witam bardzo serdecznie wszystkich nauczycieli – szczególnie s. Barbarę Madej, która w gimnazjum zastąpi s. Zofię i będzie prowadzić katechezę. Po dłuższych urlopach witam p. Joannę Madzulę i p. Mariusza Gacka.

Witam zebranych na dzisiejszej uroczystości rodziców. Witam was, uczniowie, wierząc, że dobrze wypoczęliście i chętnie, z zapasem nowych sił przystępujecie do pracy. W waszych oczach widzę zapał, taki sam jak 2 miesiące temu, tuż przed wakacjami. Oby nie wygasł przez najbliższe 10 miesięcy!

Szczególnie serdecznie witam uczniów, którzy dziś rozpoczynają swoją uczniowską karierę - pierwszoklasistów - tych ze szkoły podstawowej oraz tych z gimnazjum. Za chwilę złożycie ślubowanie na sztandar naszej szkoły – sztandar z wizerunkiem godła państwowego, białego orła i imieniem naszego patrona. Chciałabym, aby ten moment pozostał w Waszej pamięci na długie lata, bowiem przyrzeczenie składane na sztandar zobowiązuje do przestrzegania zasad, obowiązków i tradycji szkoły.

Od dzisiaj staniecie pełnoprawnymi i świadomymi członkami naszej szkolnej społeczności, wraz z jej prawami, ale i obowiązkami. Przed Wami wiele nowych zadań, umiejętności i wiadomości. Mam nadzieję, że będziecie starali się im sprostać, że z ochotą będziecie uczestniczyć w szkolnych uroczystościach, konkursach i zawodach, dbając o dobre imię szkoły.

Rozpoczynamy nowy rok szkolny, nowy rok nauki i pracy. Od was zależy, jak ten rozpoczynający się bieg ukończycie. Na gazetce Samorządu przeczytacie:  „Czyś w klasie pierwszej, czyś w klasie trzeciej, na starcie roku pomyśl o mecie”. Większość sportowców i trenerów powiedziałoby w takiej chwili: „Na starcie nie możecie zostać w tyle, bo inni uciekną, a wy nie zdążycie nadrobić straconego dystansu”. Ta dobra rada obowiązuje również w waszym biegu, biegu do ukończenia szkoły. Nie zostańcie w tyle. Od pierwszych dni rozpocznijcie systematyczną pracę. Macie wspaniałego patrona, wspaniały wzorzec do naśladowania – Jan Paweł II, którego postać jest wam doskonale znana. I jak co roku, powtórzę - weźcie sobie do serca Jego słowa, motto naszej szkoły, że „prawdziwie wielki jest ten człowiek, który chce się czegoś nauczyć”.

Ale nauka i zgłębianie wiedzy to przecież nie wszystko, co czeka na was w szkole. Bo tutaj się uczycie, ale tutaj też – mam nadzieję – miło spędzacie czas. I w tym roku przygotowaliśmy dla was bogaty program, który z pewnością jeszcze rozwiniecie o własne propozycje. Szkolne konkursy, uroczystości, wycieczki… Jak zwykle wiele będzie się działo! Jeszcze we wrześniu, miejmy nadzieję, że aura pogodowa na to pozwoli, będziemy wędrować śladami Jana Pawła II po Małopolsce: Luboń, Szczebel, Lubogoszcz, Śnieżnica, Turbacz, Zakopane, Kraków, Niegowić, Wadowice, Kalwaria Zebrzydowska… Rozpoczynamy realizację projektu pt. „Małopolska Jana Pawła II”, współfinansowanego przez Urząd Marszałkowski w Krakowie. Klasy pierwsze gimnazjum realizować też będą projekt naukowy: „e – Akademia Przyszłości”. Poznacie nowe sposoby zdobywania wiedzy, które – wierzę – przełożą się pozytywnie na wasze wyniki w nauce.

Dzisiejsza data – 1 września – ma jeszcze inny wymiar. Mija 71 lat od wybuchu II wojny światowej. Wtedy, 71 lat temu dzieci nie poszły do szkoły. Rozpoczęła się straszliwa wojna, świat został opanowany przez śmierć i zło. Dlatego każde nowe, powojenne pokolenie powinno tak żyć, by nigdy więcej nie powtórzyły się tamte dni.

Życzę Wam owocnego i bezpiecznego roku szkolnego. Samych sukcesów w nauce, sporcie, w kontaktach międzyludzkich.

Rok szkolny 2010/2011 uważam za rozpoczęty!